НОВИНИ ГРАД » Відеорепортажі та авторські програми » В центрі уваги » Витрачаємо в магазині більше, а купуємо менше: чому?

Витрачаємо в магазині більше, а купуємо менше: чому?

Ось не хотів починати з цифри, але доведеться. На початку цього місяця натрапив на один цікавий документ. Опублікувало його агентство Reuters із посиланням на дані звіту Світового банку. Про що йде мова? Повідомляю:

На сьогодні 29% загального населення України живуть у бідності. Їхня кількість за останні чотири роки зросла на 1,8 млн осіб, на що безпосередньо вплинуло російське вторгнення в країну.

«Якби міжнародні партнери, особливо США, не накопичували ресурси, спеціально пристосовані до цих соціальних витрат, тоді бідних було б на три мільйони більше», – вважає регіональний директор Світового банку Східної Європи Аруп Банерджі.

У звіті йдеться, що близько 9 мільйонів українців минулого року жили у злиднях. Це було викликано зниженням зайнятості, оскільки більше п'ятої частини дорослих, що працювали до війни, втратили роботу.

У червні 2023 року майже чверть опитаних українців не мали достатньо грошей, щоб купити продукти, хоча відновлення економічного зростання та уповільнення інфляції допомогли покращити продовольчу безпеку у другій половині року.

Зрозуміло, що ситуацію 2024 року ми дізнаємося лише наступного, двадцять п'ятого. Але не треба мати сім п'ядей у лобі, щоб визначити ситуацію так: стане ще гірше. По-перше, скорочується кількість робочих рук. Брак працівників відчувається скрізь: і в аграрному секторі, і в промисловості. Малий та середній бізнес теж у пошуках робочої сили. Фронту потрібні бійці, а економіки робітники та «технарі». Як поєднати потреби армії та тилу – проблема, над вирішенням якої, як я розумію, ламають голови і в уряді, і в парламенті. Гаслами її не вирішити, звичайно…

Якщо «напружена» існує в економіці, тоді ми отримуємо висновки, оголошені Світовим банком, головний з яких – зростання числа бідних українців. Майже третина нашого населення – 29 відсотків! – живе у злиднях. Але й бідним, і багатим треба їсти. А ось і чергова проблема, що випливає з першої. Цитую останню публікацію журналу Forbes Ukraine. Пишуть:

Експерти та рітейлери попереджають про зростання цін на продукти. Перегляд цінників буде вимушеним. Його провокуватиме енергетична криза.
Як повідомляють представники торгової мережі АТБ, у червні-липні відбудеться подорожчання рибних консервів, соняшникової олії та майонезу. Орієнтовно ціни на ці товари зростуть на 5-15%. Головними причинами такої тенденції є дефіцит електрики та дорога логістика.
Мережа Auchan сигналізує про підвищення цін на хліб та цукор. І знову ж таки, винна в цьому енергетична криза, адже деякі виробники просто призупинили роботу. І все ж, підприємці не залишають надії на хоч якісь покращення у вітчизняній енергетиці.

Не знаю, як хтось, а я заходжу в магазини торгових мереж майже щодня. І спостерігаю день у день одну й ту саму картину. Розвертається вона в такий спосіб. Ланцюжок дівчат у фірмових футболках методично знімає одні цінники, змінюючи їх на інші. Дуже рідко бачу зниження, зате зростання дев'яносто випадках зі ста. Природно, що коли щодня твій маршрут прокладено в ті самі торгові точки, ти за багато років дізнаєшся про обличчя покупців. Живемо ми на одній вулиці в одному кварталі. І якщо раніше чоловік з пишними вусами купував звичний для його сім'ї набір продуктів, то сьогодні він робить кілька кіл, ніби від цього броунівського руху впаде ціна, і, зрештою, кладе в візок вдвічі менше продуктів, ніж два місяці тому.

Але – увага – платить у касу не менше, а більше! Ось статистика зростання середніх чеків на початок 2023 року у містах України: Найбільший він в Одесі – 281 гривня, що на 16,5% більше, ніж у листопаді 2021 року. У Києві середній чек становив 273 гривні (+35,8%), у Вінниці – 247 гривень (+30,5%), у Житомирі – 244 гривні (+33,1%), у Харкові – 228 гривень (+22, 7%), а у Львові – 221 гривня (+23,6%).

Словом, продукти дорожчають, а купуємо їх менше. Пишу, зрозуміло, не про всіх українців.

Автор: журналіст Ігор Розов

Схожі новини

Коментарі