Що потрібно дізнатися перед розробкою мобільного додатку?
Розробка мобільних додатків — перспективний напрямок для бізнесу, тому дедалі більше підприємців цікавляться цією послугою. Більше того, вони визнають необхідність власної програми, тому закладають вартість розробки мобільного додатку до бюджету. Ми поспілкувалися з експертами та з'ясували, як відбувається розробка мобільних додатків у Brander. У сьогоднішній статті ви дізнаєтеся, що потрібно з'ясувати перед стартом для ефективного створення успішного проекту.
Ви можете описати мобільний додаток у кількох пропозиціях?
Це питання задається кілька разів. По-перше, коли ви приходите до студії розробки мобільних додатків. Це питання обговорюється на старті із представниками студії, щоб розпочати роботу. Потім бізнес-аналітик збирає повні дані про кожну функцію вашої майбутньої програми.
По-друге, попереднє дослідження. Не повторюватимемо, що якісний аналіз перед стартом — гарантія успіху, але вам потрібно буде провести власне дослідження майбутньої цільової аудиторії. Для цього чудово підходить метод фокус-групи. По суті це інтерв'ю майбутніх користувачів вашого продукту.
Питання необхідно ставити не для залучення клієнта, а для того, щоб дізнатися, наскільки він розуміє суть ідеї. Наприклад, чи використовуватимуть список побажань на свято для своїх друзів. Вам потрібно розуміти, чим краще ЦА розуміє продукт, тим більше у вас буде впевненості, що вони його використовуватимуть і навіть ділитися програмою з друзями чи колегами.
Хто цільовий користувач?
Для початку визначтеся, яку реальну проблему вирішуватиме розробка мобільних додатків. Чому саме ваша програма буде найкращим вирішенням цієї проблеми? Або, можливо, з цією проблемою впорається сайт, адаптований під мобільні пристрої. Чи зможе він бути таким же добрим вирішенням проблеми чи навіть краще? Можливо, вам не доведеться навіть ставити питання, скільки коштує розробка мобільного додатка.
Якщо відповіді на ці питання приходять відразу ж, то також рекомендуємо задуматися, які пристрої ваша ЦА використовує, яка ОС переважає, це буде нативний або кросплатформовий продукт. Також досліджуються соціальні та демографічні характеристики вашої цільової аудиторії, адже поступ починається з початку розробки, а не в момент релізу проекту.
Який реальний термін розробки мобільного додатку?
Етапи розробки мобільного додатка поєднуються в єдиний комплексний процес, але дуже важливо розуміти, який справжній термін? Коли продукт має бути запущений? Зрозуміло, для замовників властиво відповідати на вчора, але треба розуміти, що це складний процес. Подумайте, чи пов'язана розробка мобільного додатку для вашого бізнесу із сезонною кампанією чи будь-якою великою діяльністю вашої фірми. Можливо, це запуск нової послуги чи товарів. Це дасть і вам, і розробникам чітке розуміння, коли потрібно встигнути створити, протестувати та опублікувати проект. Усвідомлюйте, що зробити реально зараз, а що можна відкласти до наступного оновлення.
Ви знаєте ризики розробки мобільного додатку?
І тут питання не в тому, щоб замовити розробку мобільного додатка не у фрілансу, а професіоналів. Існує безліч зовнішніх факторів, які можуть вплинути на часові рамки створення програми. Досвід всесвітньої пандемії навчив нас, що треба враховувати не лише передбачувані обставини, а й закладати бюджет та час на форс-мажор. Створення реєстру ризиків у рамках запуску та регулярне підтримання його в актуальному стані буде розумним рішенням, навіть якщо вам здається, що ви створюєте просту програму. Також переконайтеся, що у вас є план дій на кожен із можливих ризиків. Відповідальні за управління ризиками мають бути і з боку розробника, і з боку замовника.
Скільки коштує розробка мобільного додатку?
Визначте, який у вас є реальний бюджет на розробку мобільного додатка. При цьому, майте на увазі, що сказати фіксовану суму вам навряд чи зможуть через особливості створення продукту. Також серед студій розробки мобільних програм існує негласне правило. Якщо клієнт не може назвати конкретний бюджет, то це не серйозний проект, або проект, який залишиться існувати тільки на стадії ідеї. Золотою серединою для обох сторін буде визначення вилки, тобто мінімальної та максимальної суми, яку замовник готовий віддати за проект.
Важливо розуміти, що бюджет варто визначати у межах двох етапів. По-перше, це сама розробка, тобто кількість робочих годин спеціалістів та сторонні витрати. По-друге, вам також буде потрібний бюджет, коли проект вже запущений. Фінансові ресурси знадобляться на хостинг, оптимізацію, послуги повідомлень, управління масштабуванням та інші витрати. Ви можете скоротити витрати на початкове складання, щоб швидше продукт запустити, а потім покращувати програму. Як показує практика, таке рішення обирають більшість сучасних підприємців. Особливо успішним воно буде, якщо у вас стартап.
Хто ваша команда з розробки мобільних програм?
Важливо на старті визначити команду, яка формується з обох боків. З боку студії з мобільної розробки будуть менеджери, програмісти, дизайнери, копірайтери та команда маркетологів. Команду замовника ви формуєте самостійно. Вам необхідно визначитися з головними персонажами, що діють:
- власник проекту;
- розпорядник бюджету;
- особа, яка приймає рішення.
Це формальний процес, але він допоможе заощадити вам фінансові та тимчасові ресурси.
Як визначатиметься успіх на кожному етапі розробки мобільного додатку?
Як мовилося раніше, розробка мобільних додатків — це комплексний процес, що складається з низки етапів. Поділ величезного процесу на дрібні може здатися непотрібною бюрократією, оскільки роботу кожному етапі треба затверджувати. Однак саме в цьому буде приховуватися успіх проекту. Так ви йтимете правильним шляхом і контролюватимете ситуацію, знаходитимете і виправлятимете помилки для кращої ефективності складання програми. Бажано відразу обумовити, якого результату потрібно дійти кожному етапі. Не просто дизайн має бути готовий, а саме який дизайн повинен бути готовий на конкретному етапі.
Які бізнес-мети розробки мобільного додатку?
Ваша програма буде внутрішньою та допоможе оптимізувати бізнес-процеси? Чи є можливість відкрити продукт або послугу для нового профілю вашої ЦА? Чи збільшуватиме програма продажі від уже лояльних клієнтів? Чи простіше робити замовлення з вашого сайту і так далі. Це гідні причини замовити розробку мобільного додатка. Відповіді на запропоновані питання зорієнтують, як створювати продукт, які у нього будуть функції та можливості для клієнтів, на яких програмах ви запускатиметеся і які аналітичні дані збиратимете.
Які конкуренти?
Багато розробників підтвердять цікавий факт. На це запитання замовники часто відповідають: «а ми не маємо конкурентів, ми перші на ринку». Поширена відповідь майже ніколи не відповідає дійсності. Якщо ви вважаєте, що ваш продукт немає конкурентів, то ви погано провели маркетингове дослідження. Якщо ви приходите до студії розробки мобільних програм без аналізу, врахуйте тимчасові та фінансові витрати на його проведення. Неможливо створювати програму без попереднього аналізу, оскільки вона буде провальною. Найперше питання, яке потрібно поставити: як ваші майбутні користувачі вирішують цю проблему зараз? Відповідь найчастіше відкриває багато цікавого.
Що буде мінімально життєздатним продуктом для Вас?
MVP (мінімально життєздатний продукт) - продукт, який має мінімальні функції, але покривають початкові потреби користувача. Якщо ви тільки замислюєтеся замовити розробку мобільного додатка, то, ймовірно, вам хочеться відразу підкорити крутою програмою з відмінним функціоналом. Але якщо у вас вже є бізнес або ви вже стикалися з мобільним збиранням, то ви знаєте, що такий варіант подій дуже малоймовірний. Краще обмовити на березі, що буде вашим MVP. Які функції обов'язкові та важливі, а які можна додати до наступного оновлення? Коли має бути готовий MVP? Який бюджет буде максимально допустимим?
Чого не вистачає?
Мінімально життєздатний продукт, який ви опублікуєте, матиме низку найважливіших функцій. Але ясна річ, цього буде недостатньо. У вас будуть свої уявлення, що потрібно додати продукт, але ви можете запитати у своєї цільової аудиторії безпосередньо. Після випуску версії 1 ви отримаєте ряд коментарів, де користувачі вкажуть, що було б непогано додати. Також має сенс провести опитування серед перших користувачів, чого їм хотілося б побачити в новій версії продукту.
Які дані клієнт отримуватиме з програми?
Впровадження будь-яких заходів чи метрик у програму дозволить контролювати, що етап складання відповідає заявленим критеріям успіху. Якщо ви не вказуєте ключові показники, що лежать в основі реальних критеріїв успіху, не зможете зосередити увагу на основних функціях MVP. Відображення аналітики та метрик під час складання звільнить вас від болісних спроб змінити щось у процесі, що практично завжди гальмує розробку мобільного додатка на невизначений термін. Що клієнт має знати:
- скільки користувачів скачало мобільний додаток;
- на яких платформах воно працює;
- які та скільки push-повідомлень буде активовано;
- скільки реальних користувачів;
- чи зростає ця кількість;
- які функції програми використовують найчастіше;
- як часто використовується програма;
- яка тривалість сеансу;
- скільки угод чи продажів завершено успішно.
Зіставлення очікуваного з реальним, вивчення вразливостей, а потім складання плану, який дозволить зменшити розрив між бажаним та реальним.
Якою буде монетизація після розробки мобільного додатку?
Економічне обґрунтування рентабельності інвестицій у разі B2E (business-to-employee, бізнес для співробітника) програми є очевидним. Ви підвищуєте продуктивність праці ваших співробітників та оптимізуєте бізнес-процеси, що позитивно впливає на зростання бізнесу загалом. Якщо ви створюєте мобільну програму для зближення контакту користувача з вашим продуктом, то питання монетизації також не виникає. Ви створюєте простіший шлях користувача до купівлі або замовлення послуг. Особливо успішно це правило працює у сфері послуг та електронної комерції. В цьому випадку краще замовити розробку мобільного додатку на Андроїд.
Але тут можливість монетизації програми не закінчується. Якщо ви створюєте програму для користувачів, можете зробити кілька варіантів:
- зробити програму спочатку платною;
- отримувати платню за показ рекламних повідомлень;
- розширити можливості користувача за допомогою покупки преміум-підписок.
Стратегію монетизації краще продумати відразу ж, щоб при створенні MVP ви розуміли на що саме орієнтуватися в першу чергу, як створити партнерський майданчик або що запропонувати користувачам, щоб вони точно купили платну програму або преміум-підписку.
Яким буде просування та підтримка?
Спочатку потрібно подумати про те, як ЦА знайде вашу програму у магазині додатків. Звичайно, якщо ви створюєте продукт для свого персоналу, це не буде питанням. Просування вам не знадобиться, а технічна підтримка та оновлення залежить лише від ваших побажань. Якщо ви створюєте продукт для розширення бізнесу або для звичайних користувачів, то і просування, і технічна підтримка є обов'язковими умовами.
Про майбутнє вашої програми ви повинні замислитися ще під час проектування та розробки мобільного додатку. Переконайтеся, що воно відповідає правилам App Store та Google Play. Подумайте про ключові слова, але краще довірити професіоналам. Наприклад, Brander широко використовують ефективні інструменти ASO (app store optimization, оптимізацію в магазині додатків). Фахівці також створять ефектну іконку, скрин і відео, щоб залучити ще більше потенційних клієнтів.