До Закону України про державні закупівлі було внесено ряд правок, які значно вплинули на процес проведення тендерних торгів. Тепер є можливість відбору постачальників не лише за ціновими критеріями, а і за якісними показниками. Сама процедура створення тендерних пропозицій та проведення тендеру стала значно простішою.
Закон про здійснення державних закупівель від квітня 2016 року еволюціонував у нову свою редакцію, що включає суттєві зміни, покликані полегшити життя державної економіки. Розробники системи правили не тільки законодавчу частину, а й технічні можливості обох сторін учасників тендерних аукціонів. Завдяки Угоді про асоціацію з Європейським Союзом, ми просто змушені рівнятися на найкращі визнані світом стандарти для оздоровлення нашого економічно середовища.
Для освітян, які змушені часто проводити закупівлі як на регулярній основі, так і разові, дуже важливі ці проведені спрощення та оптимізація. Часто, за відсутності окремого адміністративного органу, що займається повним системним супроводом закупівель у системі Прозорро, виникають затримки у підписанні договорів та, відповідно, їх виконанні. Електронний каталог постачальників (Маркет), спрощена закупівля, торги з обмеженою участю, а ще нові методи боротьби з демпінгом ціни та свіжий погляд на нецінові критерії з можливістю скористатися електронним конструктором у межах проекту EU Assotiation Lab – це ще не всі апгрейди для державного замовника.
Перед пошуком постачальника дуже зручно переглянути можливі до співпраці підприємства, пропозиції яких включено у каталозі. Закупівлі сумою у радіусі 50-ти тисяч гривень (більш детально ст. 3) тепер проводяться за спрощеним видом. З жовтня 2020 року впроваджується нова процедура обмеженого доступу деяких учасників, суть якої у попередній кваліфікації підприємства, що бажає взяти участь у торгах.
За новими правками аномально низька ціна, буде визначатися автоматично і вимагатиме відповідного відкритого обґрунтування. Нагадаємо, часто цей прийом використовували для дискримінації учасників з метою виштовхування до перемоги (за попередніми домовленостями) наступної у ціновому рейтингу пропозиції, під час розгляду комісією усіх учасників по завершенню торгів, чи зриву торгів взагалі. Тепер освітні заклади, до прикладу, що закуповують дитяче харчування до їдальні чи оновлюють технічну базу, зможуть уникнути подібних ризиків зриву або укласти економічно супервигідну пропозицію, бо ж учасник з аномально низькою ціною обов’язково обґрунтує її.
За проведеними дослідженнями Мінекономіки, практично усі державні замовники не використовують можливості нецінових критеріїв з остраху на аудит зі сторони контролюючих органів. Лише у 1% завершених закупівель причиною вибору того чи іншого виконавця є нецінова, тобто, не найменша ціна серед запропонованих кошторисів. Сьогодні створено калькулятор, що допоможе освоїти та використовувати інші критерії відбору постачальників з метою отримання максимально якісного товару чи послуги.